blog.empikfoto.pl

Co to e-dowód osobisty? Jak złożyć wniosek?

zdjęcie-do-dowodu-osobistego-min

Dowód osobisty to podstawowy dokument tożsamości, którego posiadanie jest obowiązkiem każdego dorosłego Polaka. Warto pilnować daty ważności dowodu, by zgłosić się po nowy we właściwym czasie. Co jakiś czas zmienia się też wzór dokumentu i zasady jego wydawania. Od marca 2019 roku wszystkie nowe dowody osobiste to tzw. e-dowody. Dowiedz się, co to oznacza!

Czym jest e-dowód osobisty?

E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Ma on wbudowany, ukryty chip zawierający wszelkie dane obywatela. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest np. korzystanie z automatycznych bramek granicznych na niektórych lotniskach, a także załatwianie wielu spraw urzędowych przez Internet – bez wychodzenia z domu. Oznacza to spore udogodnienia dla obywateli, a jednocześnie sprawia, że polskie dokumenty tożsamości są zgodne z najnowszymi europejskimi i światowymi normami.

Jak złożyć wniosek o e-dowód osobisty?

Wniosek o e-dowód osobisty wygląda podobnie jak ten stosowany do tej pory. Należy podać swoje dane oraz dołączyć zdjęcie spełniające określone wymogi (o tym przeczytasz w dalszej części artykułu). Odpowiedni formularz można pobrać w urzędzie miasta bądź gminy albo w Internecie. Wypełniony należy złożyć w „okienku” u urzędnika. To tradycyjna metoda, która niezmiennie jest dostępna.

Istnieje jednak również drugi sposób, a mianowicie złożenie wniosku o dowód przez Internet. Do tego potrzebny jest tzw. Profil Zaufany umożliwiający zdalne załatwianie wielu spraw urzędowych. Jak go założyć?

  1. Przez Internet i Punkt Potwierdzający

Należy zgłosić chęć założenia Profilu Zaufanego na stronach rządowych i sprawdzić listę punktów, w których można dokonać potwierdzenia tożsamości (to m.in. urzędy skarbowe, banki, poczty). Następnie w ciągu 14 dni od zgłoszenia trzeba udać się do wybranego punktu. Urzędnik potwierdzi tożsamość i aktywuje Profil Zaufany.

  2. Przez bank

Posiadacze rachunków rozliczeniowych (kont osobistych) w największych bankach operujących w Polsce nie muszą dodatkowo potwierdzać swoich danych. Wystarczy zalogować się do systemu bankowości elektronicznej i wyrazić chęć założenia Profilu Zaufanego, a następnie potwierdzić operację poprzez używane przez bank narzędzia autoryzacyjne. Usługa jest dostępna dla klientów banków:

oraz posiadaczy konta na platformie Envelo.

Mając Profil Zaufany, można wygodnie złożyć wniosek o wydanie e-dowodu bez wychodzenia z domu. Gotowy dokument trzeba będzie jedynie osobiście odebrać we wskazanym urzędzie. Wydanie dokumentu jest bezpłatne. Więcej szczegółów o tym, jak założyć Profil Zaufany znajdziesz tutaj.

Zdjęcie do e-dowodu – co warto wiedzieć?

Ważnym elementem wniosku o wydanie e-dowodu jest zdjęcie. Musi ono spełniać określone wymogi, w przeciwnym razie wniosek nie zostanie przyjęty. Również zgodność wyglądu jest weryfikowana podczas składania wniosku lub też odbierania dokumentu w urzędzie. Jeśli istnieją wątpliwości co do aktualności zdjęcia lub tego, że widnieje na nim właściwa osoba, urzędnik może odmówić wydania dokumentu. Składana w urzędzie fotografia musi mieć wymiary 35 x 45 mm – wydrukujesz ją w atrakcyjnej cenie w Empik Foto. Przesyłając wniosek elektronicznie, musisz zadbać o to, by plik ze zdjęciem miał minimalną rozdzielczość 492 x 633 pikseli i rozmiar nieprzekraczający 2,5 MB.

Zdjęcie do e-dowodu musi mieć wszelkie cechy zdjęcia biometrycznego. Oznacza to, że jest wykonywane en face (na wprost), na jasnym i jednolitym tle, przy równomiernym oświetleniu. Ważne są również następujące cechy fotografii:

Takie zdjęcie można wykonać w zakładzie fotograficznym lub w domu. To drugie rozwiązanie jest bez wątpienia wygodniejsze i znacznie tańsze – szczególnie, że odbitki zdjęć do dokumentów można niedrogo zamówić w Empik Foto.

Exit mobile version