BLACK WEEKEND -30% rabatu na wszystko!
SprawdźBLACK WEEKEND -30% rabatu na wszystko!
SprawdźDwie trzecie Polaków wykonuje miesięcznie ponad 30 zdjęć, a prawie 90% wywołuje je kilka razy do roku. Ponadto, smartfon to obecnie ulubione, zaraz po aparacie cyfrowym, narzędzie do wykonywania zdjęć – to tylko niektóre dane, które ujawniło badanie „Zoom na Polaków”* zrealizowane przez serwis empikfoto.pl. Czego jeszcze dowiadujemy się z niego na temat aktualnych foto-trendów Polaków?
Nowe technologie otworzyły wiele możliwości utrwalania wspomnień. Pojawienie się smartfonów pozwoliło nam na łatwe i szybkie wykonywanie oraz publikowanie niezliczonej ilości zdjęć. Jednak wbrew pozorom większości zdjęć nie przechowujemy na nośnikach danych i w internetowych serwisach społecznościowych. Zdjęcia w papierowej formie znów wracają do łask. Z czego to wynika?
Zdjęcia ze smartfona przechodzą do albumu offline?
Jak pokazało badanie „Zoom na Polaków”, Polacy najczęściej wykonują zdjęcia aparatem cyfrowym i smartfonem (kolejno 49 % i 48%). Zbliżony wynik oznacza, że smartfony zaczynamy traktować na równi z klasycznymi aparatami. Potwierdzają to również dane wewnętrzne serwisu empikfoto.pl – w 2008 roku zdjęcia z telefonu stanowiły zaledwie 3% wywoływanych zdjęć, w 2012 odsetek ten wynosił 7%, a w 2016 roku osiągnął aż 37%. Taką foto-rewolucję wywołał przede wszystkim coraz łatwiejszy dostęp do smartfonów z wysokiej rozdzielczości aparatami, a także rozwój nowych technologii i serwisów społecznościowy
Najczęściej wykonujemy zdjęcia rodziny (70%), zdjęcia z życia codziennego (52%) i własnych dzieci (49%). Natomiast wywołujemy najchętniej zdjęcia z takich okazji jak wakacyjne wyjazdy i podróże (44%), życie codzienne oraz rodzinne uroczystości (śluby, komunie i rocznice). 2/3 Polaków wykonuje ponad 30 zdjęć miesięcznie. Co ciekawe, tylko kilka z wykonywanych zdjęć trafia na tablice portali społecznościowych. Ponad połowa badanych publikuje średnio tylko 1-5 zdjęć miesięcznie, a 29% nie udostępnia ich w ogóle. W czołówce najczęściej publikowanych zdjęć są zdjęcia z życia codziennego (40%), rodzinne (33%), i popularne obecnie selfie (31%).
Albumy wracają na nasze półki
86% respondentów deklaruje, że wywołuje odbitki swoich zdjęć kilka razy w ciągu roku, a 91% z nich wyznaje, że jest to ich ulubiona forma utrwalania fotografii. Okazuje się zatem, że większość cennych zdjęć wcale nie zalega na dyskach naszych komputerów i smartfonów, a wolimy je przeglądać w trybie…offline. Szukamy również alternatywnych form prezentowania własnych zdjęć, co potwierdza wynik 35% badanych, którzy preferują zdjęcia wywołane w formie fotoksiążki.
Polacy najwięcej zdjęć wykonują podczas wakacji, a po powrocie z letnich podróży najchętniej decydują się na wywołanie ich w formie klasycznych odbitek – mówi Piotr Łagowski, dyrektor zarządzający empikfoto.pl – Natomiast fotogadżety stanowią obecnie 40% wszystkich zamówień w serwisie empikfoto.pl. W 2013 roku odsetek ten wynosił nieco ponad 20%, więc możemy mówić o postępującym trendzie. Takie spersonalizowane fotogadżety cieszą się największym zainteresowaniem w okresie bożonarodzeniowym, ale też z takich okazji jak zakończenie roku szkolnego, Dzień Babci i Dziadka albo Dzień Matki, kiedy to myślimy o niebanalnych pomysłach dla najbliższych – podsumowuje Łagowski.
W kwestii wywoływania zdjęć prym zdecydowanie wiodą kobiety (86%). Można powiedzieć, że to one pełnią w rodzinie funkcję tzw. „memory keepers”, czyli dbają o to, by cenne chwile zostały upamiętnione i wyeksponowane w ciekawej formie. Okazuje się również, że zamiłowanie do fotografii w formie papierowego albumu czy fotogadżetu wcale nie jest udziałem osób starszych – 58% respondentów badania „Zoom na Polaków” to osoby w wieku 18-30 lat.
Wyniki raportu empikfoto.pl potwierdzają, że wywoływanie zdjęć wcale nie odeszło do lamusa wraz z rozwojem nowych technologii. Wręcz przeciwnie, dały one niezliczone możliwości wykonywania zdjęć w dowolnym czasie oraz alternatywnego ich eksponowania. Tym samym, wpłynęło to na to, że Polacy coraz ostrożniej dzielą się prywatnymi zdjęciami na portalach społecznościowych, bo wolą zachować je tylko dla siebie i bliskich w postaci rodzinnych albumów czy fotogadżetów.
* Badanie „Zoom na Polaków” zostało przeprowadzone na próbie 1027 badanych, będących klientami internetowych serwisów Grupy Empik, za pośrednictwem platformy surveymonkey.com, w czerwcu 2016 roku.